Skrytá síla firemního loga

Design


V logu je ukrytá síla, kterou si dost firem a lidi vůbec neuvědomují, nebo uvědomují a bojí se cokoliv změnit z různých důvodů. Předmětem článku není odborné psaní o logu, ale spíše polemika a rozbor. Na internetu je spousta informací, příruček a pouček, jaké by mělo logo být, a co by mělo splňovat, ale o tom psát nechci. Zmíním tu jedinou věc, kterou najdete úplně všude, kde se o logu píše. Musí být jednoduché a zapamatovatelné to je základ všeho.

Chci, aby pochopil každý, že logo není vnímáno pouze jako grafický symbol, ale že je hlavně vnímáno pocitově, kdo za tím logem je, co vyjadřuje, co obsahuje a podle toho, by mělo být také vytvořeno. A že i na logu, by se mělo zapracovat a nespokojit se s tím co třeba teď máte, nebát se to změnit, nebo vylepšit.

Mohlo by se zdát, že si vytvoříte logo, nebo logotyp a to vás proslaví, protože máte jedinečné a nádherné logo, ale tak to není. Za úspěchem v čemkoliv je vždy tvrdá práce a logo může být k té práci velký pomocník. Lidi vás snáze identifikují a zapamatují si vás.

Jeden příklad

Podívejme se na loga dnes již velkých značek, teď hned mě napadá.... hmmm tak třeba Google. Jejich logo mělo svůj vývoj a původně vypadalo úplně jinak.
Google prohlížeč se dříve jmenoval BackRub a dole vidíte jejich první logo. Ale časem se vyvíjelo a poté ustálilo, logo je takové, jak jej známe dnes a proč tomu tak je? Protože se nespokojili s tím prvním nápadem, který měli, tvrdě nestáli za prosazením původního loga a chtěli víc tak si udělali průzkumy o vnímání loga (ačkoliv to není potvrzené) myslím, že tomu bylo přesně tak. A když zjistili, že to nevyhovuje změnili ho, místo ruky použili název firmy a modifikovali ho do různých barev s přidáním jednoduchých obrázků, jako jsou lupa, brýle nebo stínování a beze stínu apod. Ale modifikace už nikdy nenarušuje logo jako takové.
Rok 1996 První logo Google

Současné logo Google


Dnes jsou tyto loga známá a každý ví co vyjadřují a kdo se za tím skrývá. Když se nad tím zastavíte a zamyslíte tak i vaše logo může být takové, proč by nemohlo. Chce to jen čas kreativitu a nebát se a zkoušet. Třeba si i udělat průzkum, jak je vaše logo vnímáno. A podle toho tvořit.

A v čem že je ta síla?

Nemusíte psát, já jsem Pepa z depa a tvořim necky nebo kecky. Dáte tam logo a každý ví, kdo jste a co děláte a potom si představí i to jestli jste dobrý ve vašem oboru a ostatní pocity, které si s vašim logem spojí. Když o vás vědět nebudou a bude se jim pocitově logo líbit, nebo jim přijde zajímavé najdou si vás protože se budou zajímat o to, co je to za symbol, a kdo se za tím ukrývá a co to vyjadřuje. A to je hlavní síla loga.

Proč tento článek?

Je to článek a důvod k zamyšlení.

Každý den na internetu můžete vidět stovky a tisíce log a kolik z nich si pamatujete. Schválně si vzpomeňte na firmy ve svém okolí a vzpomeňte si na jejich loga, některá si pamatujete, ale u většiny firem si řeknete mají vůbec logo? A nebo budete vědět, že logo určitě mají, ale nevybavíte si ho a to je hlavním důvodem tohoto článku, loga jsou ve valné většině tvořena špatně.

Nedávno jsem viděl logo, kde byl zelený čtvereček a v něm zelené jízdní kolo vypadalo to, že je natisknuté bramborou a mělo to 1x1 cm formát spíše pro ikonu než pro logo nevýrazné a já si ho uložil jen jako odstrašující příklad, protože se tím živím a zajímám se o loga jako taková.

Závěrem lze říct nespokojte se s tím co máte, zajímejte se o to jaké logo máte a co vyjadřuje a zejména jaký pocit navozuje u lidí, kteří jej vidí. A jestli si myslíte, že už to nejde změnit, protože si vás nějaký okruh lidí pamatuje pod tím logem, které již máte a změna by to zničila vezměte si příklad z loga Google.

Přeji pěkný den.